14 december 2019

Wanneer je net als ik te ijdel bent om het onvermijdelijke buikje van de man van onbestemde leeftijd (‘je bedoelt oudere mensen’ corrigeert een van onze tieners) te accepteren zal je iets moeten doen. Maar wat? Veel is al van het lijstje gevallen: hardlopen (chronische achillespees blessure), mountainbiken (heb Havelte nu wel een beetje gezien) Wielrennen (niet het juiste seizoen), korfballen (durf ik hier niet te zeggen), turnen (niet het type), kleiduiven schieten (wist je dat levende duiven schieten in 1900 nog een olympische sport was? 300 duiven lieten het leven), kunstschaatsen (te laat), darten (zie turnen), parachutespringen (ik kijk wel uit).

Wij zijn dus gaan wandelen. Dat vond ik vroeger, net als onze tieners nogal suf. Waarom lopen als je kan fietsen of met de auto gaan? Het gaat niet snel en er is geen vette engelse term voor die het streetwise maakt (nou ja ok, ‘Hiking’). Ook ik associeerde het wel met gebreide sokken en andere geriatrische hobby’s. Het schijnt echter ook nogal gezond te zijn. Je verbrandt vooral vet en het is niet zo belastend voor de gewrichten. Je kunt het op je eigen niveau en tempo doen. Anyplace anywhere anytime zeg maar.

Maar het is vooral leuk! Velen van jullie zullen stukken van het beroemde Pieterpad gelopen hebben. Op een anders druilerige zondag loop je de etappe van Zuidlaren naar Rolde en ziet onderweg het prachtig bloeiende Balloërveld en loopt door de bossen tussen Schipborg en Gasteren. Je komt op plekken waar je met de auto of fiets nooit zult geraken. Het verbaasde me in het begin welke afstanden je al rustig wandelend kunt afleggen. Groningen-Zuidlaren klonk voor mij als echt ver, maar het is in een ochtend te doen.

Hoewel het jammer is dat er in de directe omgeving van Nijeveen zo weinig zandpaden over zijn, kun je ook in je eigen omgeving lekker wandelen, met of zonder hond. Sinds kort is de Mandensteeg weer begaanbaar (tussen de Nijeveense Bovenboer en de Tweede Nijeveense Kerkweg) en juist nu kun je daarbij genieten van het seizoen van de paddenstoelen. Ik heb al prachtige exemplaren gezien. Van welke kant je ze ook bekijkt, het zijn kunstige wondertjes van de natuur. Zoals hier al eens vermeld doet de Dorpsvereniging momenteel ook haar best om wandelnetwerken in de omgeving te verknopen met routes in en om Nijeveen, zodat er nog veel meer mogelijkheden ontstaan. En met de toename van recreatie voorzien wandelpaden ook steeds meer in een behoefte van bijvoorbeeld Bed & Breakfast bezoekers. Te voet ontdek je pas echt de omgeving en het dorp. Ik denk dat het wel eens een hype kan worden.

Wandelen. Best cool hoor. Echt.

Meepraten?  –>  Email Martin voor een reactie op deze blog