17 september 2020

Vandaag had ik een gesprek met Paul van Os ( sociaal werker ) over hoe Nijeveen door de Corona crisis rolt. We zijn al een paar maanden onderweg en het is nog niet voorbij. Hoe houdt ons dorp zich? Een gesprek over ouderen met een eigen mening en gefrustreerde jeugd die we soms onderschatten. Ik vroeg hem wat hem de afgelopen weken is opgevallen en hoe hij over de toekomst denkt.

Jeugd
In het begin van de crisis waren er wat meldingen van bezorgde bewoners over jeugd die wat dicht op elkaar zou klitten. “Ik ben met Judith Bakker, onze dorpsagent een paar keer langs de voetbal pannakooi gefietst en uiteindelijk bleek dat de kinderen best wel afstand hielden en er in ieder geval rekening mee hielden.” Zorgde frustratie niet voor vandalisme hier en daar? “Er zijn wel wat uitspattingen geweest maar eigenlijk niet veel en niet veel meer dan anders.”

Weinig besmettingen
Uiteindelijk legt Paul ook het verband tussen het zeer lage aantal besmettingen in Nijeveen vergeleken met bijvoorbeeld Meppel. Daar zie je in het centrum toch echt weer toenemende slordigheid als het gaat om afstand houden en hygiene. In Nijeveen zijn minder verleidingen om de voorschriften niet vol te houden en dat heeft z’n vruchten wel afgeworpen.

Kwetsbare mensen
Als ik hem vraag welke mensen het de afgelopen tijd moeilijk hebben gehad komen we al gauw bij de ouderen uit. Paul sprak mensen in het Kerspel en hoewel ze zonder uitzondering begrip hebben voor de quarantaine achtige maatregelen om hen te beschermen, ervaren ze het echt als pittig. “Ik snap goed dat sommige ouderen zelfs zeggen dat de maatregelen wel erg rigoureus waren als je bedenkt dat het echt de duur van het leven boven de kwaliteit van leven heeft gesteld. Sommige ouderen hadden daar liever een stem in gehad.” Een begrijpelijk dilemma in met name verzorgingstehuizen toch? “Zeker, maar soms waren er wellicht creatieve mogelijkheden om gezamenlijk andere afspraken te maken. Ouderen waren en zijn niet alleen kwetsbaar maar nu ook eenzaam. Ook dat moet je meenemen in de afweging.” Ik begrijp wat hij zegt. Iedereen met ouders in een verzorgingstehuis vraagt zich nu wellicht af of ze elkaar nog weer in de armen zullen kunnen sluiten.

Ook benoemt de welzijnswerker dat mensen met beperkte mentale capaciteiten het moeilijk hebben in deze crisis. “Ze begrijpen vaak wel wat er aan de hand is maar zijn soms beperkt om de opgelegde maatregelen vol te kunnen houden. Geduld met hen is dan wel op z’n plaats.”

Toekomst
Hoe kijkt Paul naar de komende tijd? “Het allerbelangrijkste is dat we moeten beseffen dat we nog heel lang op onze hygiëne moeten blijven passen. Bedenk dat we juist een gezonde samenleving hebben opgebouwd in de afgelopen decennia o.a. door veel schoner te worden, op te passen en dat waren we misschien ook wel een beetje vergeten.”

Hebben we in een dorp ook niet typisch behoefte aan samenkomsten zoals buurtbijeenkomsten, evenementen en het dorpsfeest? Hoe moet dat dan? “Natuurlijk hoort dat bij een dorp, zeer zeker! Maar nu gaat het even niet zoals we dat gewend zijn. En zoals het bijvoorbeeld in een naburig dorp uit de hand is gelopen, daar zit niemand op te wachten. Gelukkig zie je ook heel veel initiatieven van verenigingen en buurten om toch die gezelligheid en saamhorigheid te organiseren. Digitale pubquizen, toch versieringen in de straat, muzikanten bij het Kerspel, dat soort dingen.”

Bedankt voor het interview Paul. Nijeveen is ook heel inventief en we hebben het in de crisis dus best goed gedaan. Het komt wel goed.

Blijf gezond en blijf creatief. Blijf ook mailen: martin@dorpsverenigingnijeveen.nl

————————————————–