4 oktober 2019

Je kent dat wel. Je bent op vakantie en neemt de tijd om eens rustig rond te kijken en maakt al gauw vergelijkingen met Nederland. Vaak kom je dan tot de conclusie dat we het zo slecht nog niet hebben. Veel is hier netjes geregeld, de wegen zijn keurig geasfalteerd (nog door België gereden deze zomer?). Vaak valt ook op dat er hier veel minder afval langs de straten ligt. Kortom het is hier best netjes. Tijdens je vakantie mag het allemaal wel wat minder geordend en wat meer pittoresk. Daarom vinden we die kleine Franse dorpjes ook zo gezellig. Een pleintje met een kneuterige Boulangerie waar je je stokbrood en croissantje haalt. Een Bar-Tabac met twee bistro-setjes ervoor waar je onder de plataan je Cafe-au-lait drinkt. Een slager, garage, een hotel en een kleine supermarkt maken het plaatje compleet.

Dit jaar viel het ons voor het eerst op hoeveel van deze tafereeltjes verdwenen zijn. Het Franse platteland verandert. De winkels liggen er vaak verlaten en soms verpauperd bij. De hotels zijn overbodig geworden doordat we via de AirB&B’s, Bookings en Micazou’s van deze digitale wereld appartementen of hele huizen op het platteland huren. En waar dus ondertussen ook allang geen kleurrijke franse peasants meer wonen. Langs het plein staat nu een halte voor de schoolbus om kinderen naar de basisscholen in grotere plaatsen te brengen. En de winkels? Ze zijn netjes gegroepeerd op de industrieterreinen bij de hoofdplaatsen van de regio’s.

Doet je dat ergens aan denken? Nederlandse dorpen waarvan de winkels, scholen en pleinen leeglopen en de activiteit zich verplaatst naar de grotere plaatsen en bijbehorende industrieterreinen. Ik denk dan aan hoe Geert Mak de ondergang van Jorwerd beschreef. Een sentimentele gedachte, misschien. Toegegeven, wat was komt niet meer en vroeger was alles echt niet beter, maar worden de dorpen er wel leefbaarder op wanneer al het economisch verkeer en de scholen gecentraliseerd worden? En wat krijgen we er dan voor terug? Zal het aandeel huizen of kamers verhuurd aan toeristen toenemen? In onze dorpskern alleen nog een snackbar en een geld automaat. En heeft die snackbar nog wel bestaansrecht wanneer de jeugd alleen het bier in De Keet wil betalen?

Ik hoor je denken: maar Nijeveen bruist, leeft en doet het toch goed? Helemaal eens. Nu nog wel, maar hoe lang nog wanneer deze ontwikkelingen zich voortzetten? Wat kunnen we doen om dit in goede banen te leiden? Welke consequenties heeft dit voor de functie van ons dorp? Kunnen we het voor zijn? Wat is de trend op lange termijn? Hoe zie jij dit? Praat mee. Laat het me weten. Stuur een e-mail. Heel netjes.

martinvansetten@hotmail.com