In Nijeveen wordt veel gewandeld, individueel maar ook vaak in groepjes. In samenwerking tussen de Dorpsvereniging Nijeveen, de Historische Vereniging Nijeveen en de gemeente Meppel is aantal routes bedacht en bewegwijzerd of beschreven. We kennen dorpsommetjes in en wandelingen rond Nijeveen. Tot die laatste groep hoort ook de Izakje de Vries wandeling. Voor alle wandelingen is molen de Sterrenberg het startpunt.

Hieronder vindt u meer informatie.

Dorpsommetjes

In het dorp zijn drie korte wandelroutes uitgezet. Het zijn ommetjes van 2 km, 3,5 km en 5 km.

De bewegwijzering wordt aangegeven met paaltjes met looprichtingaanduiding voor de  groene, blauwe en rode route. Op de paaltjes staat het logo van de Dorpsvereniging.
Bij start- en eindpunt bij Molen De Sterrenberg staat een informatiebord met daarop de drie routes en informatie over diverse bezienswaardigheden aan de routes.

Wandelingen rond Nijeveen

Afstanden ± 7, 11, 15 en 20 kilometer.  Uitgezet door Jochum Binnema.

De beschreven wandelingen voeren door het gebied van Nijeveen waarbij men zo weinig mogelijk gestoord wordt door ander verkeer. Om de sfeer van vroegere voetpaden weer enigszins tot leven te roepen zijn ook deze waar mogelijk in de route opgenomen. In het wandelboekje vindt u naast de routebeschrijving  informatie over bezienswaardigheden langs de route. Daarnaast is er kort aandacht voor wandelingen in het nabij gelegen natuurgebied De Wieden.

De Wandelfolder Dorpsvereniging is hier te downloaden als pdf-document.

Izakje de Vries wandeltocht

Deze wandeltocht van ongeveer 12 kilometer voert u deels door de kern van Nijeveen, maar ook langs boerderijen in het buitengebied ten noorden hiervan.

De route is genoemd naar een jonge vrouw, Izakje de Vries. In de nacht van 4 op 5 februari 1825 zijn er, als gevolg vaneen springvloed, meerdere gaten geslagen in de dijken van de voormalige Zuiderzee. Grote delen van Friesland, Zuidwest Drenthe en Overijssel liepen onder water. Er verdronken veel bewoners, waaronder 6 Nijeveners . Izakje de Vries kwam uit de gemeente Steenwijkerland en haar lichaam werd gevonden ten oosten van het huidige Kuiersbosje. De route voert u door de omgeving waar zij toen is gevonden. De route is niet bewegwijzerd maar wel beschreven in een informatief boekje met topografische kaart.

De Izakje de Vries wandelroute is hier te downloaden als pdf-document.

ommetjes van 2 km, 3,5 km en 5 km.  In het wandelboekje staat allerhande historische achtergrond informatie. Startpunt is Molen de  Nijeveen heeft drie wandelroutes door het dorp uitgezet. Het zijn ommetjes van 2 km, 3,5 km en 5 km.  In het wandelboekje staat allerhande

Werkgroep Ommetjes Nijeveen heeft drie wandelroutes door het dorp uitgezet. Het zijn ommetjes van 2 km, 3,5 km en 5 km.  In het wandelboekje staat allerhande historische achtergrond informatie. Startpunt is Molen de Sterrenberg.