Reflecterende Huisnummers

Om de veiligheid te verbeteren hebben de Dorpsvereniging Nijeveen en de gemeente Meppel in 2017 een gezamenlijke actie gehouden voor de huisadressen in Kolderveen, aan de Dorpsstraat en in het buitengebied van Nijeveen.
In die actie zijn bijna 200 huisnummerbordjes besteld.

De actie was eenmalig, maar de reflecterende huisnummers kunnen nog steeds rechtstreeks worden besteld via deze link: https://www.reflecterendehuisnummers.nl/

Bij een gecombineerde bestelling is er de mogelijkheid van korting en besparing op de verzendkosten.

Waarom zijn de reflecterende huisnummers in onze ogen zo belangrijk?

Alarmnummer 112
Bij bijvoorbeeld brand, een inbraak, een ongeval, een hartaanval of beroerte mag 112 gebeld worden. Als dan iedere seconde telt en hulpdiensten zeer snel bij het juiste adres moeten zijn, komt het in het buitengebied heel vaak voor dat er geen of slecht leesbare huisnummers zijn. Hierdoor verliezen hulpdiensten (te) vaak (te) veel tijd.

Het probleem
Oorzaak is dan vaak de plek waar het huisnummer is geplaatst. Bijvoorbeeld: te ver van de weg, achter een struik of boom, aan de zijkant van de brievenbus of van het huis. Voor de ambulance, de politie, de brandweer of de huisarts is het heel vervelend wanneer zij bij het verkeerde huis staan en dat vindt u natuurlijk ook.

De oplossing
Zorg er daarom voor dat uw huisnummer dag en nacht goed zichtbaar is, liefst ook vanuit een met 50km per uur rijdende auto. Die huisnummerbordjes zijn er!!!
Geadviseerd wordt een geel reflecterend huisnummerbordje dat  dag en nacht, zowel van links of rechts komend, goed te zien is. Het bordje kan, bij voorkeur, aan een bestaand hek of  bestaande muur worden bevestigd of anders aan een bij te leveren paal.