Recreatie

Nijeveen is een sportief dorp met actieve inwoners. Naast het brede aanbod dat door de sportverenigingen wordt aangeboden is er ook behoefte aan meer individuele ontspanning.

In het dorp wordt relatief veel gewandeld, al dan niet in groepsverband. Er is vraag naar uitbreiding van de dorpsommetjes en wandelingen rond het dorp. Daarnaast is er al lang de vraag of de lokale wandelingen niet aangesloten kunnen worden aan provinciale en landelijke netwerken. Daarover is DVN in gesprek met o.a. de gemeente Meppel.

Er wordt veel gebruik gemaakt van de zwemplas aan de Tussenboersweg. Niet alleen door Nijeveners, maar ook door inwoners van de omliggende kernen. Zelfs recreatieondernemers in de regio prijzen de plas aan als een (gratis) alternatief voor andere (dure) zwemvoorzieningen. Daardoor loopt de plas aan tegen de fysieke grenzen en staan sociale- en verkeersveiligheid onder druk. Hierbij ontstaat ook overlast voor de buren, m.a.w. de sportverenigingen aan de Tussenboersweg. DVN is in overleg met de gemeente Meppel voor een goede en veilige omgeving bij de zwemplas.

Ook voor  jonge kinderen is behoefte aan ruimte voor spelen en avontuur. Het huidige van der Woudepark is een wat verwaarloosd en onaantrekkelijk parkje, Het is niet echt aantrekkelijk voor kinderen om er lekker in te spelen, terwijl het toch naast een grote woonwijk ligt. Juist het buiten spelen van kinderen in een natuurlijke en avontuurlijke omgeving waar ze kunnen ravotten, vies en nat worden, hutten bouwen, in bomen klimmen en allerlei mooi avonturen kunnen beleven is zeer waardevol voor een kind en voor een aantrekkelijke woonomgeving.

De projectgroep Van der Woudepark, die bestaat uit een 6-tal bewoners van Nijeveen hebben het initiatief genomen om samen met de gemeente Meppel dit parkje meer tot leven te laten komen. Het idee is om de verschillende “speelruimtes” in het park ( bos, losse bomen, water en oevers, eilandjes, ruigtes enz.) zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een kind om er avontuurlijk te kunnen spelen. Dus geen hightech speeltoestellen maar zoveel mogelijk natuurlijke spelelementen met veel hout waar de eigen fantasie van een kind weer geprikkeld wordt. De bedoeling is om dit saaie parkje om te bouwen naar een avontuurlijke speelplek , samen met de gemeente Meppel als eigenaar en beheerder van dit parkje en de altijd betrokken inwoners van Nijeveen. Als eerste element wordt een grote kabelbaan geplaatst als eyecatcher. Een kabelbaan is avontuurlijk, actief, voor alle leeftijden en uitgevoerd in hout heeft het een natuurlijk uitstraling. Bij de realisatie worden lokale aannemers betrokken. In een volgende fase worden de andere, avontuurlijke, elementen toegevoegd.

Contactpersonen namens de Dorpsvereniging Nijeveen:  Christina van der Schaaf