AED-project

In 2008 is dit project gestart op initiatief van DVN en in samenwerking met de plaatselijke EHBO-afdeling. Het project beoogt op een aantal plekken in Nijeveen Automatische Externe Defibrillatoren (AED’s) te plaatsen. Een AED is een draagbaar apparaat dat het hartritme kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door een elektrische schok. Het gebruik van een AED vergroot de overlevingskans bij een hartstilstand, mits dit binnen 6 minuten gebeurt.

In Nijeveen zijn inmiddels vijf AED’s 24/7 beschikbaar, waarmee we sinds eind 2015 als eerste Drentse dorp een sluitende kring van altijd beschikbare AED’s hebben. Ook in de supermarkt, de sporthal en enkele sportkantines zijn AED’s aanwezig, maar die zijn slechts bereikbaar als iemand van de club aanwezig is of binnen kan komen.

De groep van vrijwilligers die aangesloten is bij het AED-project is ca. 50 personen. Elke vrijwilliger moet jaarlijks een herhalingscursus doen om de registratie te behouden. Een deel van de groep kan de cursus via zijn/haar werk volgen, het andere deel volgt de cursus via de EHBO Nijeveen op kosten van DVN.

DVN vindt het essentieel dat dit project in stand wordt gehouden, omdat het mensenlevens kan redden.

Natuurlijk is niet iedereen altijd inzetbaar en kunnen wij altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken; dus mocht u zich willen aansluiten bij dit project dan kunt u dit mailen naar aednijeveen@gmail.com