AED-project Nijeveen

Nieuwe herhalingscursussen starten in februari 2023

Je hoopt het nooit mee te maken! Een hartstilstand komt altijd onverwacht. Jaarlijks overkomt het 17.000 mensen die buiten het ziekenhuis om getroffen worden door een hartstilstand. Volgens de Nederlandse Hartstichting is de kans dat je deze overleeft 50 tot 70% mits je binnen 6 minuten geholpen wordt. Je hebt dan 90% kans om weer helemaal beter te worden. Reanimatie en de inzet van een AED (binnen 6 minuten) biedt daarom een grootste kans op overleving. Snelle beschikbaarheid van een AED en de kennis over hoe te reanimeren is daarom van levensbelang.

Herhalingscursus voor vrijwilligers
Dorpsvereniging Nijeveen heeft sinds 2008 een AED-project onder haar hoede. Het project omvat een aantal AED’s op verschillende plekken in Nijeveen en een groep vrijwilligers (ongeveer 60 personen). Elke vrijwilliger volgt jaarlijks een herhalingscursus om de registratie te behouden. Een deel van de groep kan de cursus via zijn of haar werk volgen, het andere deel volgt de cursus via het AED-project van de dorpsvereniging en op kosten van Dorpsvereniging Nijeveen. Tijdens deze herhalingscursus oefen je reanimeren onder begeleiding van een professionele instructeur.

Aansluiten bij het AED-project Nijeveen? Welkom!
In februari 2023 vinden de herhalingscursussen weer plaats vinden voor het DVN AED-project. Natuurlijk is niet iedereen altijd inzetbaar en kunnen wij altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. Mocht je willen aansluiten bij dit project dan kun je mailen naar aednijeveen@gmail.com. Van harte welkom!

Er hangen sinds kort nieuwe AED’s bij Dorpshuis De Schalle en de familie Huisman aan de Kolderveense Bovenboer 4. Dankzij de financiële bijdragen van de Rabobank en de (voormalige) EHBO afdeling Nijeveen hebben we de verouderde exemplaren kunnen vervangen in nieuwe, geavanceerde AED’s. Ook de buitenkasten zijn vernieuwd en voorzien van een code.