Wanneer je net als ik te ijdel bent om het onvermijdelijke buikje van de man van onbestemde leeftijd (‘je bedoelt oudere mensen’ corrigeert een van onze tieners) te accepteren zal je iets moeten doen. Maar wat? Veel is al van het lijstje gevallen: hardlopen (chronische achillespees blessure), mountainbiken (heb Havelte nu wel een beetje gezien) Wielrennen (niet het juiste seizoen), korfballen (durf ik hier niet te zeggen), turnen (niet het type), kleiduiven schieten (wist je dat levende duiven schieten in 1900 nog een olympische sport was? 300 duiven lieten het leven), kunstschaatsen (te laat), darten (zie turnen), parachutespringen (ik kijk wel uit).

Wij zijn dus gaan wandelen. Dat vond ik vroeger, net als onze tieners nogal suf. Waarom lopen als je kan fietsen of met de auto gaan? Het gaat niet snel en er is geen vette engelse term voor die het streetwise maakt (nou ja ok, ‘Hiking’). Ook ik associeerde het wel met gebreide sokken en andere geriatrische hobby’s. Het schijnt echter ook nogal gezond te zijn. Je verbrandt vooral vet en het is niet zo belastend voor de gewrichten. Je kunt het op je eigen niveau en tempo doen. Anyplace anywhere anytime zeg maar.

Maar het is vooral leuk! Velen van jullie zullen stukken van het beroemde Pieterpad gelopen hebben. Op een anders druilerige zondag loop je de etappe van Zuidlaren naar Rolde en ziet onderweg het prachtig bloeiende Balloërveld en loopt door de bossen tussen Schipborg en Gasteren. Je komt op plekken waar je met de auto of fiets nooit zult geraken. Het verbaasde me in het begin welke afstanden je al rustig wandelend kunt afleggen. Groningen-Zuidlaren klonk voor mij als echt ver, maar het is in een ochtend te doen.

Hoewel het jammer is dat er in de directe omgeving van Nijeveen zo weinig zandpaden over zijn, kun je ook in je eigen omgeving lekker wandelen, met of zonder hond. Sinds kort is de Mandensteeg weer begaanbaar (tussen de Nijeveense Bovenboer en de Tweede Nijeveense Kerkweg) en juist nu kun je daarbij genieten van het seizoen van de paddenstoelen. Ik heb al prachtige exemplaren gezien. Van welke kant je ze ook bekijkt, het zijn kunstige wondertjes van de natuur. Zoals hier al eens vermeld doet de Dorpsvereniging momenteel ook haar best om wandelnetwerken in de omgeving te verknopen met routes in en om Nijeveen, zodat er nog veel meer mogelijkheden ontstaan. En met de toename van recreatie voorzien wandelpaden ook steeds meer in een behoefte van bijvoorbeeld Bed & Breakfast bezoekers. Te voet ontdek je pas echt de omgeving en het dorp. Ik denk dat het wel eens een hype kan worden.

Wandelen. Best cool hoor. Echt.

Meepraten?  –>  Email Martin voor een reactie op deze blog

Je kent dat wel. Je bent op vakantie en neemt de tijd om eens rustig rond te kijken en maakt al gauw vergelijkingen met Nederland. Vaak kom je dan tot de conclusie dat we het zo slecht nog niet hebben. Veel is hier netjes geregeld, de wegen zijn keurig geasfalteerd (nog door België gereden deze zomer?). Vaak valt ook op dat er hier veel minder afval langs de straten ligt. Kortom het is hier best netjes. Tijdens je vakantie mag het allemaal wel wat minder geordend en wat meer pittoresk. Daarom vinden we die kleine Franse dorpjes ook zo gezellig. Een pleintje met een kneuterige Boulangerie waar je je stokbrood en croissantje haalt. Een Bar-Tabac met twee bistro-setjes ervoor waar je onder de plataan je Cafe-au-lait drinkt. Een slager, garage, een hotel en een kleine supermarkt maken het plaatje compleet.

Dit jaar viel het ons voor het eerst op hoeveel van deze tafereeltjes verdwenen zijn. Het Franse platteland verandert. De winkels liggen er vaak verlaten en soms verpauperd bij. De hotels zijn overbodig geworden doordat we via de AirB&B’s, Bookings en Micazou’s van deze digitale wereld appartementen of hele huizen op het platteland huren. En waar dus ondertussen ook allang geen kleurrijke franse peasants meer wonen. Langs het plein staat nu een halte voor de schoolbus om kinderen naar de basisscholen in grotere plaatsen te brengen. En de winkels? Ze zijn netjes gegroepeerd op de industrieterreinen bij de hoofdplaatsen van de regio’s.

Doet je dat ergens aan denken? Nederlandse dorpen waarvan de winkels, scholen en pleinen leeglopen en de activiteit zich verplaatst naar de grotere plaatsen en bijbehorende industrieterreinen. Ik denk dan aan hoe Geert Mak de ondergang van Jorwerd beschreef. Een sentimentele gedachte, misschien. Toegegeven, wat was komt niet meer en vroeger was alles echt niet beter, maar worden de dorpen er wel leefbaarder op wanneer al het economisch verkeer en de scholen gecentraliseerd worden? En wat krijgen we er dan voor terug? Zal het aandeel huizen of kamers verhuurd aan toeristen toenemen? In onze dorpskern alleen nog een snackbar en een geld automaat. En heeft die snackbar nog wel bestaansrecht wanneer de jeugd alleen het bier in De Keet wil betalen?

Ik hoor je denken: maar Nijeveen bruist, leeft en doet het toch goed? Helemaal eens. Nu nog wel, maar hoe lang nog wanneer deze ontwikkelingen zich voortzetten? Wat kunnen we doen om dit in goede banen te leiden? Welke consequenties heeft dit voor de functie van ons dorp? Kunnen we het voor zijn? Wat is de trend op lange termijn? Hoe zie jij dit? Praat mee. Laat het me weten. Stuur een e-mail. Heel netjes.

–>  Email Martin voor een reactie op deze blog

Algemene Ledenvergadering 11 april 2019

Afgelopen donderdag was de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de Dorpsvereniging in de Schalle. Voor ondergetekende was het de eerste keer en meteen een belangrijke want ik werd geïnstalleerd als bestuurslid Algemene Zaken en adjunct voorzitter. Samen met Klaas Neutel als nieuwe voorzitter. We nemen het stokje over van Wim de Kleuver en Christo Kok. Beide heren hebben de afgelopen jaren met de diverse werkgroepen bergen verzet namens DVN onder het motto “met het dorp, voor het dorp en van het dorp”. Dat bleek ook uit het jaaroverzicht van secretaris Jennie Sterkenburgh. Het Vander Woude Park wordt steeds leuker voor kinderen en juist deze weken is het voetpad naar de zwemplas opgeleverd, om maar een paar concrete successen te noemen. We staan er financieel goed voor. De relatie met de gemeente is constructief en het ledental en daarmee uw betrokkenheid groeit.

Zeer interessant was de presentatie over het Waterschap door gastsprekers Wendy Dolstra en Karst Spijkervet. We blijken het spreekwoordelijke waterputje van de regio te zijn. Nooit geweten hoe belangrijk goed ‘watermanagement’ in onze gemeenschap is.

Uiteraard waren er mooie woorden voor de scheidende bestuursleden. Wim de Kleuver werd geroemd om zijn vermogen om op de juiste momenten de juiste acties te ondernemen. Hij blijft betrokken via de coöperatie Duurzaam Nijeveen. Christo Kok bleek een verbindende voorzitter die ook onderwerpen als Zorg en Veiligheid in goede banen heeft geleid.

Ga er dan maar aan staan als kakelverse bestuursleden. Klaas zal zich in de volgende Molen nog nader aan u voorstellen, al vermoed ik dat velen in Nijeveen hem al kennen. Dat geldt niet voor mij, vandaar hier alvast een kleine toelichting. In 1966 geboren in Hardenberg, woon ik sinds 2017 aan de Veurdele 89, met Susanne en de kinderen. Voor mijn werk als Consultant bij Mercuri International reis ik af en toe en ik werk ook veel vanuit kantoor aan huis. Dat geeft me de kans om soms ook overdag contact met instanties als de gemeente te onderhouden. En ook om de handen uit de mouwen te steken en bijvoorbeeld een heggetje te planten langs het voetpad naar de zwemplas. Onze eigen tuin moet ook nog trouwens. Er is hier al veel goed geregeld maar in een dorp is altijd iets te verbeteren. Op de ledenvergadering trof ik bijvoorbeeld opvallend weinig jongeren (50-) en voornamelijk mannen.

Kortom, ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan in de gemeenschap die deze nieuweling zo fijn in haar midden heeft opgenomen. U weet me te vinden.

–>  Email Martin voor een reactie op deze blog

Stem op Dorpsvereniging Nijeveen tijdens de Rabo ClubSupport!

Dorpsvereniging Nijeveen doet hieraan mee voor de aanschaf van een aantal buitenkasten met pincode voor onze AED`s.

Vanaf 27 september tot en met 11 oktober kunnen leden van de Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland stemmen. Door te stemmen bepalen de leden van de bank de hoogte van de bijdrage. Hoe meer stemmen, hoe groter het bedrag.
Houd uw mailbox of brievenbus in de gaten en stem op Dorpsvereniging Nijeveen.
U krijgt 5 stemmen maar mag per project maximaal 2 stemmen uitbrengen.
Tip: Duurzaam Nijeveen doet ook mee. Stem op beide initiatieven zodat de opbrengst van de actie naar Nijeveen toegaat.
Mogen wij rekenen op uw stem?

Voor in uw agenda.  Zaterdag 26 oktober is het weer tijd voor de Knijpkatten Route. Vertrek vanaf 19.00 uur bij de Schalle.

martinvansetten@hotmail.com

Op vrijdag 26 april jl. zijn een drietal oud bestuursleden Koninklijk onderscheiden. Christo Kok ( Ridder in de Orde van Oranje Nassau ), Thea Timmer en Albert Bron ( Lid in de Orde van Oranje Nassau ).

v.l.n.r. Christo Kok, Thea Timmer, Sytze Faber en Albert Bron

Een grote wens uit het dorp is vervuld. Een veilig voetpad vanhet parkeerterrei aan de Tussenboersweg naar de ingang van de zwemplas. Dat is er nu en om de verkeersveiligheidverder te verbeteren is er haagbeuk geplant tussen het voetpad en het fietspad. Om de kosten van de aanleg van het voetpad te drukken, was met de gemeente afgesproken dat het dorp het inplante zou uitvoeren. Op 15 april jl. heeft een grote groep vrijwilligers dat gerealiseerd, waarna de gemeente het project heeft afgerond. Het voetpad is doorgetrokken tot aan de Binnenweg en sluit zo mooi aan op het wandelpad door het van der Woudepark. Een mooi voorbeeld hoe het dorp zijn motto waar maakt: Voor het Dorp en door het Dorp = van het Dorp.

Tijdens een goed bezochte Algemene Ledenvergadering op 11 april jl.  is afscheid genomen van Christo Kok (voorzitter) en Wim de Kleuver (algemeen  adjunct). Beide heren hebben zich ruim 8 jaar bestuurlijk ingezet voor de Dorpsvereniging Nijeveen. Hiervoor namens het bestuur bedankt. Zowel Christo als Wim gaan niet verloren voor de Dorpsvereniging, beiden hebben aangegeven actief te blijven in een aantal werkgroepen. Als opvolgers in het bestuur heten wij van harte welkom Klaas Neutel (voorzitter) en Martin van Setten (algemeen adjunct).

Statiegeldactie COOP 1e kwartaal 2019  voor het AED-project van de Dorpsvereniging Nijeveen is begonnen.

Doneer uw lege flessen voor het AED-project, alvast onze dank hiervoor.